Certifikát
jakosti ISO - 9001:2001
CERTIFIKÁT O JAKOSTI vydává auditorská firma (jakožto 3. strana)
firmě zhotovitele (jakožto 1. straně).
- Certifikát o jakosti zaručuje zákazníkovi (jakožto 2. straně),
že systém managementu jakosti zhotovitele, je vytvořený podle
mezinárodní normy ČSN EN ISO 9001 a splňuje všechny její požadavky
na jakost výrobku nebo služby, poskytované zákazníkovi.
- Auditorská firma má pověření k tomuto výkonu od Evropské
organizace pro jakost a čas od času je touto organizací kontrolována,
zda audity vykonává ku prospěchu zákazníka.
- Auditorská firma kontroluje zhotovitele každoročně. A pokud
zákazník není spokojen s jakostí výrobku nebo služby,
může u ní podat na zhotovitele stížnost a auditorská firma
udělá se zhotovitelem pořádek. Případně mu i certifikát jakosti
odebere do doby, než si zhotovitel udělá ve své organizaci
takový pořádek, aby splňoval požadavky normy na jakost.
O ČEM JE MEZINÁRODNÍ NORMA ČSN EN ISO 9001 ?
Má-li firma uspokojit požadavky zákazníka na jakost výrobku
nebo služby, musí být řízena systematickým a jasným způsobem.
Zavedení takového způsobu řízení firmy a jeho udržování má úspěch,
jestliže cílem je neustálé zlepšování efektivnosti firmy a to
na základě toho, že jsou respektovány potřeby zainteresovaných
stran, zejména zákazníka.
A právě tato norma obsahuje zásady pro takový způsob řízení
firmy!Touto normou se řídí všechny technicky vyspělé státy světa.
Její základ byl položen v Japonsku a vyplynul z něj
„japonský hospodářský zázrak“ v 80. letech minulého století.
Norma vyžaduje aby ve firmě byly:
- identifikovány procesy
- určeny jejich posloupnosti a návaznosti
- stanoveny kritéria a metody pro zajištění efektivního fungování
a řízení těchto procesů
- zajištěny zdroje pro fungování procesů (lidé, finance, infrastruktura
)
- procesy sledovány, měřeny, analyzovány a zlepšovány
UPLATNĚNÍ NORMY U NÁS ZNAMENÁ, že
jakost není u nás jen výsledkem výstupní kontroly v závěru
díla, ale systematickým procesem při každé naši činnosti, takže:
- máme stanovenou POLITIKU JAKOSTI, ve které sdělujeme svým
zaměstnancům a zákazníkům jak chápeme jakost našeho produktu,
co pro to udělá vedení a co zaměstnanci
- pro každý rok stanovujeme CÍLE JAKOSTI
- máme určeného představitele managementu firmy, který zodpovídá
za funkčnost a efektivitu našeho systému managementu jakosti
a kromě toho vytváří ve firmě vědomí závažnosti požadavků zákazníka
v celé firmě
- máme PŘÍRUČKU JAKOSTI, uvádějící dokumenty v nichž
jsou stanoveny postupy pro:
- přezkoumání požadavků zákazníka proto, aby jeho požadavky
byly dokonale firmou poznány
- vypracování přípravy zakázky (lidé, materiál, infrastruktura,
subdodávky, prostředí)
- řízení realizace zakázky tak, aby s jejím průběhem
byl zákazník spokojen
- vyřízení případné reklamace (když už k ní dojde) tak,
aby zákazník byl plně spokojen a prominul nám, že vůbec musel
reklamovat
- nakupování materiálu tak, aby byl pro zákazníka získán materiál
kvalitní a cenově únosný
- výcvik zaměstnanců, aby jejich práce byla na vysoké odborné
úrovni
- měříme jen měřidly, která jsou pravidelně kalibrována a
kontrolována
- máme zavedeno každoroční pravidelné prověřování, zda činnosti
ve firmě probíhají správně a efektivně
- máme stanovený a využívaný systém pro sledování a shromažďování
údajů o našich činnostech, které jsou analyzovány za účelem
zjištění, zda jsou účelné a efektivní
- každoročně dochází k přezkoumání zda systém managementu
jakosti podle výše uvedené normy je funkční a efektivní
- máme zaveden postup pro neustálé zlepšování našich činností
ve vztahu k zákazníkovi
VŠICHNI NAŠI ZAMĚSTNANCI
SE ŘÍDÍ NÁSLEDUJÍCÍMI 8 PRAVIDLY
1. JSME ZAMĚŘENI NA ZÁKAZNÍKA
Víme, že jsme závislí na svých zákaznících, a proto chceme
rozumět jeho současným a budoucím potřebám, plnit jeho požadavky
a pokoušíme se předvídat jeho očekávání.
2. VEDENÍ A ŘÍZENÍ
ZAMĚSTNANCŮ
Naši vedoucí osobnosti vytvářejí soulad účelu a zaměření organizace,
vytvářejí a udržují prostředí, v němž se mohou zaměstnanci
plně zapojit při dosahování cílů firmy.
3. ZAPOJENÍ ZAMĚSTNANCŮ
Všichni zaměstnanci na všech úrovních si uvědomují, že jsou
základem organizace a jejich plné zapojení umožňuje využít jejich
schopnosti ve prospěch firmy.
4. PROCESNÍ PŘÍSTUP
Naše činnosti a související zdroje jsou řízeny jako proces,
takže požadovaných výsledků dosahujeme mnohem účinněji.
5. SYSTÉMOVÝ
PŘÍSTUP K MANAGEMENTU
Tím, že máme identifikovány procesy, porozuměli jsme lépe souvislostem
mezi nimi, takže nový systémový způsob jejich řízení přispívá
k vyšší efektivnosti a účinnosti firmy při dosahování jejich
cílů.
6. NEUSTÁLÉ ZLEPŠOVÁNÍ
Našim trvalým cílem firmy je neustálé zlepšování její celkové
výkonnosti.
7. PŘÍSTUP K ROZHODOVÁNÍ
se v naší firmě zakládá na faktech a tudíž naše rozhodnutí
jsou založena na analýze údajů a informací, čímž se zvyšuje efektivnost
našeho rozhodování.
8. VZÁJEMNĚ PROSPĚŠNÉ DODAVATELSKÉ VZTAHY
Víme, že firma a její dodavatelé jsou vzájemně závislí, takže
udržujeme zájemně prospěšné vztahy, což zvyšuje schopnost uspokojovat
požadavky zákazníka.
|